söndag 30 juli 2017

Sommarresa 2017 29e Juli

Jag vaknade nästan prick klockan 7 och fick ligga och läsa lite forum & bloggar på telefonen en 45 minuter innan jag kunde trippa till storstugan för att undvika att väcka tjejerna. Dom låg fortfarande och sussade när jag kom men jag satte på lite musik och började stöka lite så att dom skulle vakna. Började bli hungrig och Ulli får fixa frukosten när min rygg är kass. Efter frukosten hade vi ingen brådska till någonting utan dagens aktiviteter var ännu inte bokade. Så jag låg i soffan och läste lite och Karma satt bredvid och spelade på sitt tv spel.

Kvart i tio beslutade vi oss för att åka upp till Borgholm och kolla lite samt att åka till Kamelfarmen så Karma skulle få prova på att rida kamel. Det är nästan tre mil upp till Borgholm och det är hårt trafikerat nu på sommaren på dom små vägarna med husbilar, husvagnar, traktorer osv så det tar en stund att åka dit. Men det är vackert här så det gör ingenting.

Karma blev en tuggumivampyr i bilen
Vi åkte ner till hamnen och parkerade på samma ställe som förra året några hundra meter från gå gatan. Vi gick mest och strosade lite utan mål. Vädret var kanon med klar himmel och skön bris så det var bara härligt att få gå och kolla in lite folk. Jag såg en bankomat och passade på att ta ut lite kontanter till kamelfarmen och då såg Ulli en Rabalder butik som tydligen kan sluka upp hur mycket tid som helst för shoppingsugna kvinnor. Så tjejerna pep in i butiken och var borta i över 20 minuter medan jag satt och kollade på folk i solen på en parkbänk. När dom kom ut var Karma ilsken och det berodde på att hon inte fått köpa en fin tröja hon sett som hade kostat 450kr. Det är alldeles för mycket pengar för en tröja för henne men det är inte så lätt att förklara. Men vi lovade att vi skulle hitta något till henne innan vi lämnade Borgholm.

Vi lyckades lugna ner henne med en glass på en glassbar. Efter det hittade Ulli ett par shorts för halva priset i en affär och det var väl inget Karma direkt gladde sig åt att morsan fick göra ett kap utan mer orättvist. Vi gick sedan in i några fler affärer där dom sålde billigt krafs men vi var tvungna att säga nej till fler saker hon ville köpa för antingen var det gräsliga saker hon ville ha eller total skitkvalité. Hon blev missnöjd igen såklart och vi försökte säga att det finns fler affärer. Till slut hamnade vi på en outlet där vi handlade lite plagg förra året och där hittade jag ett par mysbrallor, ett par shorts och en t-shirt. Karma hittade också en jättefin tröja som kostade 250kr men Ulli tyckte det var för mycket och gick fram till killen i kassan och sa att den måste vara felmärkt. Jae jo det är den nog sa han och ändrade priset till 129kr direkt, Snacka om prutdrottning !

Glasspaus i Borgholm
Klockan var nu strax efter 12 och vi fortsatte ner mot hamnen för att hitta ett lunchställe. Det slutade med att vi valde samma ställe där jag provade kroppkakor förra året. Vi fick en plats på baksidan som var en stor trädgård med en massa bord. Stället hade mycket gäster och det var mysigt och skönt att sitta där i solen. Både jag och Ulli beställde Grekiska biffar med potatis och tzatsiki och Karma fick pannkakor. Maten var dock helt värdelös, totalt misshandlad potatis och biffen smakade nada. Skit samma, man kan inte alltid lyckas men Karma började bli lite grinig igen. Hennes humör gick upp och ner hela dagen utan förvarningar.

Vi satte oss i bilen för färd mot kamelfarmen strax efter ett. Killen i outletaffären sa att det skulle ta oss nästan en timme dit men han måste ha varit förvirrad för det tog knappt 20min till kamelfarmen från Borgholm. När vi parkerade bilen och skulle gå in kände både jag och Ulli att det skulle bli oerhört töntigt på något sätt men vi gjorde det för Karmas skull.

Det kostade 80kr per person i inträde och dessutom kostade varje kameltur 80kr. Stället är otroligt spartanskt men det fanns utedass, kiosk, cafe och lite souvernier att köpa. Förutom kamelerna hade dom grisar getter och kaniner som man kunde klappa och lamor som tyvärr var på andra sidan hagen hela tiden. Vi började med grisarna som nyligen fått en ny kull med kultingar så till den hagen fick man inte gå in utan bara klappa dom över staketet. Dom är ju faktiskt häftiga dom små kultingarna och väldigt nyfikna så Karma och Ulli fick kela en hel del. Efter grisarna gick vi in till getterna som var vana med människor och tyckte om att bli kelade.

Härliga griskultingar

Trevlig getter
Efter en stund hos getterna såg Ulli att det inte var någon kö vid kamel ridningen så vi skyndade dit och Karma ville så klart rida men Ulli bangade. Det var ingen lång sväng hon fick rida, tog kanske 3-4 minuter men Karma älskade det så klart. Bredvid ridstationen fanns en stor jordgrop i gräset där det låg ca 10st kameler och latade sig och det var fritt fram att bekanta sig med dom. Dom var otroligt lugna och vänliga och hade ingenting emot att man klappade dom. Karma blev en kamel-kel mästarinna och fick dom nästan att spinna efter ett tag.

Karma rider en kamel

Den lilla kamelen blev så klart Karmas favorit

Karma kom på att dom gillade att bli kliade på hakan

Otroligt lugna djur

Kamelerna är asiatiska från kazakstan och dom går ute året om och tycker inte om när det är varmt utan klarar vintern utan problem. Dom är väldigt vänliga och lugna och det är fritt fram att köpa en kamel som husdjur/gräsklippare utav farmen men man måste då minst ha 2500 m2 dedikerad åt kamelen och så måste dom ha ett vindskydd att tillgå som dom antagligen aldrig kommer använda. På famen har dom ca 50st kameler på en otroligt stor yta där dom får röra sig fritt. I flocken där man fick rida på dom fanns det ca 30st. Hur som helst ett väldigt trevligt djur, hästar tycker jag är lite läbbiga men dom här kändes helsäkra trots att dom är större. Karma fick åka ett till varv på Kamelen innan vi gjorde ett stopp vid ett par trötta kaniner på väg ut. Vi rekomenderar starkt att besöka kamelfarmen trots att själva "anläggningen" inte är påkostad på något sätt. Dels för att det är fantastiska djur man får bekanta sig med och också för att djuren hade det så bra där och det var väldigt trevlig personal (familj) som glatt berättade om kamelerna.

Klockan var närmare tre när vi åke från kamelerna och vi åkte vidare ut mot kusten mot Äleklinta och samma fina kustväg vi tog förra året för att ta lite kort. Karma lyckades få en sticka i tummen som var större än tummen och ulli lyckades dra ut den med en storgrinande Karma. Vi försökte hitta något fik längs vägen som kändes rätt för en kaffe men så fort vi kom ut på stora vägen igen så somnade båda tjejerna och jag ville inte väcka dom så jag stannade inte på något av fiken vi åkte förbi. När vi svängde av mot Saxnäs vaknade Karma och blev vansinnig för vi hade minsann lovat henne en solbulle. Både jag och Ulli tröttnade på hennes humörsvängningar och jag röt till på henne och då bröt helvetet lös. Värsta drama queen som slängde igen sovrumsdörrn när vi kom hem och det lät som att all världens olycka drabbat henne där hon låg på sängen och grät över alla orättvisor. Ulli gjorde i ordning kaffe o fika och gick in och fick Karma lugn som sedan kom ut och bad om ursäkt för sitt beteende och sedan var det som inget hade hänt.

Bara att vänta på att kossorna ville flytta på sig

Ulli fick en bild på fotografen

Karma räddar Ulli från ett fall ner i havet

Knärtan 2017

Vi tog en fika och tjejerna gick sedan ner till Campingen för att kolla om Karma kunde hitta några kompisar att leka med en stund. Jag skulle sätta mig och blogga men somnade på soffan under tiden. Vid 17:20 vaknade jag och satte mig med datorn vid bordet och precis då såg jag tjejerna komma på gräsmattan. Jag bloggade på medan Karma hoppade in i duschen och sedan var det dags att åka till färjestaden för att köpa pizza. Karma hängde på och vi stannade på vägen för att tanka upp en nästan snustorr bil, vi har inte tankat sedan innan vi kom till Gbg i måndags. Det var lång kö på Robertos pizzeria och vi fick vänta i 25min på våra pizzor. Så Karma och jag gick ner på konsum och handlade lite lördagsgodis under tiden vi väntade.

Näsvisa fröken

Vi var hemma igen ca 18:30 och åt våra pizzor som smakade jättebra tillsammans med ett glas rött. Ulli ville kolla på kvartsfinalen i fotbolls EM och jag lyckades få igång stenålders tv:n åt henne medan jag bloggade klart. Karma körde på med sitt tv spel och snaskade lite lördagsgodis. Himlen är tvärgrå och det regnar men det gör ju absolut ingenting för vi ska ha en myskväll och imorgon packar vi ihop och lämnar Öland för i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar